Wednesday 9 March 2011

Sembelit Semasa Hamil

Assalamu'alaikum.wbt & salam sejahtera..

Anda sedang hamil? Morning sickness teruk ke? Tak boleh makan & minum? Tentu anda mengalami S.E.M.B.E.L.I.T kan..hehehhe..normal la tuh..berlaku hampir kpda semua ibu2 yang hamil terutamanya pada trimester pertama...

Secara saintifiknya, sembelit berlaku disebabkan kehadiran hormon progestron dalam tubuh wanita hamil. Pengaruh kehadiran hormon ini selain menghentikan proses kitaran haid, ia juga menyebabkan otot2 pencernaan menjadi pelahan, itu pasal la kalau makan apa2 pun, dah 4jam masuk tekak bila muntah masih keluar makanan tu seketul2 lagi..sebab tak hadam..(pengalaman sndri ni)..

Wanita hamil kerap muntah menyebabkan kekurangan bendalir dalam badan..macam saya, sbelum hamil mmg mengalami sembelit yang sememangnyaagak kritikal..so, saya malkan mkn supplement.. teh kurus la, fiber la, serba mak nenek supplement saya amalkan..masa amik tu kemain jer laju time "melabur'..tapi bila dah tak amik..seksa jiwa raga jer rase.tgk pintu toilet pun rase nk nangis dah..

So, alkisah yang berlaku sekarang pun mcm tu..dah la tak boleh nak makan & minum..smgu 2 kli 'melabur' pun belum tentu berjaya..ibaratnya mmg toilet tu jadi tempat paling popular aku melepakkan diri sepanjang 3bulan ni (selain tempat aku membuang 'beruang'--->beruang ni nama timangan aku utk MUNTAH..heheh)


Tetapi semenjak seminggu ni, aku membuat sedkit eksperimen..jeng..jeng..jeng..apekah eksperimen tu..hahahha..it's not big deal pun..cuma aku dapat solved problem sembelit aku ni dengan cara mencampurkan 4 biji buah prune (aku pakai sunsweet), 7 biji kurma, sedikit celeri..blend lumat2..pastu cmpur sedikit ais (sikit je..nak lajukan tekak menelan jer)..dan hasilnyer...tadaaaaaa...lancar jer..sekarang dah jdi 2kli sehari..

Sebelum ni aku amalkan mkn terus jer prune, kurma, ngn celeri tu..tapi tak sampai seminit mesti keluar semula..sayang betol bile tgk semua2 tu berlalu dalam mangkuk tndas macam tu jer..risau jugak takut baby dalam perut ni tak cukup zat...disebabkan itu lah, aku paksa jugak diri makan w'pun tahu akan keluar semula...

Tapi sekarang dah tak bape risau dah...selain cubaan ni berjaya menyelesaikan masalah sembelit ni, khasiat dari prune, kurma, dan celeri tu sangat bagus untuk kehamilan..esok2 nk try buat eksperimen dgn bahan lain plak la..buat jus senang skit perut nk digest...

1 comment:

  1. Salam kak su... sabar yer melawan anak beruang yg suka keluar tu...hehe.. insyaAllah lpas2 ni hilang la tu alahan...sabarrrr....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...