Monday 7 March 2011

ALAHAN vs. MENGIDAM

Assalamu'alaikum wbt..dan salam sejahtera..

Kali ni kisah yg nk dikhabarkan berlaku kepada hampir semua wanita2 yang sedang pregnant..M.E.N.G.I.D.A.M..hahahhah..aku lah tu..tapi pada masa yang sama aku juga mengalami satu keadaan yang hampir TAK semua wanita2 hamil akan alami iaitu A.L.A.H.A.N...alahan ni aku tafsir kepada 2 kategori yang mana 1st alahan tu maksudnya "morning sicknes" dan yang ke2 aku tafsirkan "pembawakan budak"..jgn salah faham pulak yek..tafsiran aku guna kamus kefahaman aku sendri, tak ade kaitan dengan kamus2 yang ade kat luar sana tu..hehehheh

Btw,oleh kerana ini adalah pengalaman pertama aku hamil (waktu ni kandungan aku dah masuk 12mgu), "all-the-time" sickness aku sangat la teruk..i guess..manakan tidak, aku start muntah2 dari celik mata sampai la dah tutup mata..masih lagi terpaksa 'melepakkan' diri tepi mangkuk tandas..baru aku tahu macam ni rupanyer orang2 yang peknen cakap ape itu 'ALAHAN'..setiap kali rasa loya2, semcam ade 2 bisikan di telinga aku..satu bisikan menyeru supaya aku bersabar banyak2..satu lagi bisikan tu..errr..malas la nk cite..bende negatif..xbaik..lagipun biasa lah, cobaan, kite bwak janin dalam perut kite yang mane janin tu nanti akan jadi hamba-Nya..paham2 sendiri la yek..

Sejak hamil, aku banyak teringat kat arwah mak..arwah boleh melahirkan kami 10 beradik relax jer..tak kan aku baru nak dapat anak sorang dah lembik camni..rindu kat arwah mak..mari lah kite sedekahkan Al-Fatihah kat arwah bersama2..semoga arwah ditempatkan dikalangan orang2 yang solehah..

ALAHAN yang kedua ni, aku alami gatal2 seluruh badan terutamanya bahagia kaki..huhuu..kat bahagian kaki tu la yang paling syok nak garu..ibaratnya sampai boleh meleleh air liur...alahan yg ni MIL ckp org xpanggil alahan, tapi 'PEMBAWAKAN BUDAK'...ape2 aje la..bantai jer..heheheh..keaadaan kulit kaki aku yang dulu halus mulus (yeke halus mulus..hahaha..anggap jer la) sekarang dah jadi macam corak kain batik Terengganu dah..dgn parutnya, dgn kudisnya, ade yang berdarah, ade yang bintat2, ade yang kaler hitam ade yang kaler putih (nak tempek gambar kang aurat plak)..eeeeuuuwwwww..buruk yang amat..tapi kalau time menggaru xhirau dah semua tu..huhuhu..kesian kat aku..nasihat aku kepada sesapa yang mengalami situasi yang same, bawak2 la bersabar dan jagan la mengaru sangat..kalau boleh berubat..berubat la cepat2..tak kisah la secara moden ke secara tradisional ke..janji jangan sampai dah teruk macam kat gambar bawah ni sudah...aku tengok pun seriau..

(gambar ni sensored skit sb tu aku dah edit..tapi ngeri kan tgk kesan gatal2 ni)
(ni contoh keadaan kaki aku..tapi kaki yang meletup2 tu kat bahagian atas kaki bkn tapak kaki..sekarang dah sembuh skit..xde la setruk ni dah..byk tgal parut jer..aku berubat ngan my beloved mother in law)


Oleh kerana mcm ni keadaannya..so aku tah boleh la nk mengidam macam2..huhuhuh..nak2 bende yang kat bawah ni..














heeeemmmm...sabar jer la..sekarang ni mknan wajib yang aku boleh telan cuma ni jer..huhuuh...





Tapi ade yang aku rasa sangat2 nak makan..tadaaaaaaa....





 syaratnya mesti bertangkai atau yang masih segar....mesti sedap kan...nyum..nyum..nyum..

2 comments:

  1. Hahahaha! nawok ahh meksu! Comel ape kalu dah jd cam corak batik terengganu hahaha!

    Mudah2n tak mudarat n cepat sembuh yer...slmt menjaga pemakanan k, byk2 brsabar & doa selalu supaya dilindungi drpd perkara2 yg memudaratkan k...

    ReplyDelete
  2. Assalam Kak Su, byknya dugaan Kak Su, semoga cepat sembuh.. org ckp kalo kita susah masa pregnant, nnt dpt ank senang nk jaga, xbyk ragam, insyaAllah dia akan jd ank yg tabah dan sekuat ibunya...hehehe.. InsyaAllah...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...